Opgericht in 2009 door de Britse wetenschapper Elliot Isaacs, is Medik8 een bekroond huidverzorgingsmerk dat zich richt op het tegengaan van huidveroudering. Gegrond in jaren van wetenschappelijk en consumentenonderzoek, begon Elliot aan een unieke missie om één eenvoudige belofte aan de klant te leveren: resultaten zonder compromissen.

Na het afronden van zijn universitaire opleiding in fysiologie en farmacologie, begon Elliot’s visie voor een huidverzorgingsmerk tijdens zijn vierjarige backpackreis door Azië. Geïnspireerd door de oprichtster van The Body Shop, Anita Roddick, wilde ook hij een consumentenbedrijf vanaf de grond opbouwen, gebaseerd op ethiek en eerlijke handel, maar met het gebruik van de kracht van wetenschap.

Bij zijn terugkeer naar huis dook Elliot in de huidverzorgingsmarkt en ontdekte een sector die rijp was voor disruptie. Hij herinnert zich: "Ik zag de kans voor een merk dat de consumentenaantrekkingskracht van bestaande luxeproducten had, maar dat ethiek en duurzaamheid prioriteerde zonder concessies te doen aan de effectiviteit."

Elliot bracht maanden door in de British Library op zoek naar peer-reviewed bewijs in dermatologische tijdschriften, en experimenteerde vervolgens met formules achter de apotheek van zijn vader (liefkozend ‘The Shed’ genoemd) net buiten Londen, VK. Al het empirische bewijs wees op slechts 3 sleutel ingrediënten voor de enorme bewezen effectiviteit: vitamine C, SPF en vitamine A (ook wel retinoïden genoemd). De ‘CSA FilosofieⓇ’ van Medik8 (vitamine C plus SPF overdag, vitamine A ’s nachts) was geboren – nog steeds de kernfilosofie van het merk vandaag de dag.

Vanuit ‘The Shed’ ontwikkelde Elliot het allereerste Medik8-product, Retinol 3TRTM. Hij creëerde een unieke waterloze formule die de gebruikelijke stabiliteits- en irritatieproblemen van andere retinoïden oploste. Het was een onmiddellijke succes, met klanten die in de rij stonden om het te proberen. Vervolgens kwam C-TetraⓇ, zijn eerste waterloze vitamine C-serum, en daarna een effectieve SPF 30 zonnebrandcrème die gewoon voelde als een prachtige moisturizer. Dit voltooide het eerste CSA-regime.

Het merk begon tractie te krijgen in de industrie en werd exclusief verkocht via professionele medispas en klinieken. Elliot wist dat hij een fulltime team van wetenschappers in huis nodig had om zijn ideeën en Medik8 naar het volgende niveau te tillen. In 2011 nodigde Elliot zijn broer en getalenteerde chemicus, Daniel Isaacs, uit om zich bij hem aan te sluiten als Chief Product Officer, met de taak om de capaciteiten voor onderzoek, ontwikkeling en productie volledig in-house op te bouwen.

Verdere ongelooflijke innovaties zorgden voor een enorme cultaanhang. Van Advanced Night Restore, de ceramide-rijke signature nachtcrème voor huidversteviging en vollere huid, tot Liquid Peptides, het 30% multi-peptide serum om hardnekkige rimpels aan te pakken – het assortiment bevat door dermatologen aanbevolen producten die echt resultaten opleveren.

Aangestuurd door hun baanbrekende en wetenschappelijk bewezen CSA Filosofie (vitamine C plus SPF overdag, en vitamine A 's nachts) - een eenvoudig en gemakkelijk te volgen regime dat 90% van de huidverouderingsproblemen aanpakt*, gingen de broers op een reis van wereldprimeurs. Baanbrekende technologische vooruitgangen in vitamine C en gepatenteerde stabilisatie in retinoïden bezorgden hen de reputatie van Experts in Vitamine A en het best bewaarde geheim in de industrie.

Resultaten werden echter nooit ten koste van de planeet behaald. Elliot had altijd ethische en milieuoverwegingen centraal staan in het merk. In 2023 werd het merk bekroond met de B Corp-status, en het principe van ‘resultaten zonder compromissen’ blijft de leidraad van het merk.

Tegenwoordig helpt Elliot het bedrijf van meer dan 300 medewerkers aansteken op bestuursniveau, terwijl Daniel als Chief Product Officer alle technologische vooruitgangen leidt. Daniel’s interne onderzoeksteam van meer dan 20 experts werkt vanuit het state-of-the-art Innovatiecentrum van Medik8. Hun voortdurende samenwerkingen met universiteiten en dermatologen zorgen voor een robuuste innovatielijn, met veelbelovende baanbrekende Medik8 primeurs in het verschiet.

*Bron: Circana (UK) Ltd, Prestige Beauty Retail tracking / feb 2023 tot jan 2024 / prestige face serum / Dermatologist Brand attribuut / Dermatologist Brand wordt gedefinieerd als een merk dat zichzelf heeft geïdentificeerd als (i) opgericht of ontwikkeld door een dermatoloog en/of (ii) door dermatologen aanbevolen / franchise lijn / waarde- en eenheidsverkoop. Voor verificatie, bezoek: https://www.medik8.com/circana

**Bewezen via een onafhankelijke studie op een Medik8 CSA-regime, met 24 deelnemers over 6 maanden